انواع کفپوش در طراحی داخلیکف‌پوش در طراحی داخلی

کف یک فضا معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک فضاست که بر احساس و درک یک فضا تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در فرایند ساخت یا نوسازی یک بنا، انتخاب یک کف‌پوش مناسب امری مهم است. عوامل مختلفی در انتخاب کف‌پوش برای یک فضا وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: نوع فضا، ابعاد و مساحت فضا، اقلیم، میزان بودجه، سن افراد، سبک طراحی داخلی و دکوراسیون. کف‌پوش‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به تشریح به هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

  • کف‌پوش چوبی
  • پارکت
  • لمینت
  • کف‌پوش سنگ و کاشی
  • کف‌پوش پارچه‌ای
  • کف‌پوش بتنی
  • کف‌پوش وینیل
  • سرامیک
  • کف‌پوش بامبو
  • کف‌پوش سنگی

 

کف‌پوش چوبی

در ساخت کف‌پوش چوبی از چوب درختان بلوط، زبان گنجشک، توس و گردو استفاده می‌شود. کف‌پوش‌های چوبی سالید، بادوام هستند و طول عمر بالایی دارند و به همین دلیل می‌توانند در بخش‌های مختلف فضا بجز حمام (به دلیل رطوبت) به کار برده شوند. چوب در مقایسه با بسیاری از مصالح دیگر، ماده گرم‌تری است. از کف‌پوش چوبی در انواع سبک‌های طراحی داخلی به ویژه روستیک و بوهو استفاده می‌شود.

 

پارکت

کف‌پوش پارکت اولین بار در اواخر قرن هفدهم در فرانسه به‌عنوان جایگزینی برای کف‌پوش‌های مرمری معرفی شد. بلوک‌های چوبی پارکت دارای ابعاد مشخصی هستند، بنابراین می‌توان الگوهای هندسی گوناگونی را توسط آن‌ها تولید کرد. در ساخت پارکت معمولا از چوب درختانی همچون بلوط، گردو، گیلاس، آهک، کاج، افرا و غیره استفاده می‌شود و در انواع گران‌تر پارکت، از چوب ماهون رنگارنگ و برخی دیگر از چوب‌های سخت گرمسیری نیز به کار می‌رود. همچنین علی‌رغم اینکه بامبو از نظر فنی چوبی نیست، یک ماده محبوب برای کف‌پوش های مدرن به شما می‌رود. چوب بلوط به دلیل ماهیت نقش‌پذیری که دارد، یکی از گونه‌های مناسب برای کف‌پوش‌های چوبی پارکت است. کف پارکت بلوط با ظاهری طبیعی و ظیف از رنگ بیسکویتی به عسلی و قهوه ای می‌رسد. پارکت‌ در گذشته معمولاً با قیر داغ چسبانده می‌شد ولیکن امروزه برای چسباندن پارکت از چسب‌های سرد مدرن استفاده می‌شود.

پارکتلمینت

کف‌پوش لمینت (که در ایالات متحده کف‌پوش چوبی شناور نیز نامیده می‌شود) برای اولین بار در سال 1977 توسط یک کمپانی سوئدی تولید شد، یک محصول کف‌پوش مصنوعی چندلایه است که با فرآیند لمینیت تولید شده‌است. لایه داخلی لمینت معمولا از مواد رزین ملامین و تخته فیبر تشکیل می‌شود. امروزه، تقاضا برای استفاده از کف‌پوش لمینت به طور قابل توجهی افزایش یافته است، شاید به این دلیل که این نوع کف‌پوش بادوام‌تر و نصب و نگهداری آن نسبت به کف‌پوش‌های قدیمی مانند کف‌پوش‌های چوبی ساده‌تر می‌باشد.

تمیز نگه داشتن لمینت بسیار مهم است، زیرا گرد و غبار، خاک و ذرات شن ممکن است به مرور زمان موجب خراشیدن سطح لمینت شوند. همچنین دور نگه داشتن لمینت از رطوبت هم نسبتاً مهم است، زیرا وجود رطوبت طولانی مدت روی سطح لمینت می‌تواند باعث تورم و تاب برداشتن تخته‌ها شود، اگرچه برخی از برندها به پوشش‌های مقاوم در برابر آب مجهز هستند.

کفپوش لمینیتکف‌پوش سنگ و کاشی

کف‌های ساخته شده از سنگ و کاشی بسیار بادوام هستند. در صورتی که از سنگ برای کف‌پوش یک فضا استفاده شود، سیستم گرمایش از کف انتخاب مناسبی برای فصل سرما است. از طرفی، کف سنگی برای اکثر بخش‌های خانه مانند حمام، آشپزخانه و راهرو مناسب است. کاشی‌های چینی از سنگ طبیعی بادوام‌تر و متراکم‌تر هستند، در برابر دماهای بالاتر نیز مقاومت می‌کنند و همچنین خط و خش به راحتی به آن‌ها وارد نمی‌شود. سطح صیقلی این نوع از کف‌پوش باعث می‌شود که کف تمیزتر و ظریف‌تر بنظر برسد.کفپوش سنگی و کاشی

کف‌پوش پارچه‌ای

کف‌پوش‌های پارچه‌ای در گذشته یکی از ترندهای طراحی داخلی بود اما اخیرا دوباره در حال افزایش هستند و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند قسمت‌هایی از کف فضاها را با کف‌پوش‌های پارچه‌ای یا موکتی بپوشانند. این کف‌پوش‌ها برای راه رفتن نرم هستند و به‌عنوان عایق صدا عمل می‌کنند. عیب کف‌پوش های پارچه‌ای این است که به سختی تمیز می‌شوند و گرد و غبار، ذرات ریز و حشرات را جذب می‌کنند و بسیار قابل اشتعال‌ اند.

کفپوش پارچه ای، موکتکف‌پوش بتنی

کف‌پوش بتنی به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های کف‌پوش برای فضاهای ذخیره سازی مانند گاراژها و انبارها و اتاق‌های خشکشویی عمل می‌کنند. از مزایای داشتن کف‌پوش بتنی می توان به ویژگی‌های جذب صدا، صاف بودن، ضد آب بودن و تمیز کردن آسان آن اشاره کرد. بتن در برابر سایش مقاوم است و در برابر آتش، لکه، آب، باکتری و بو مقاوم است. خراش نخواهد داشت، تمیز کردن آن آسان است. بتن همچنین به کیفیت هوا در فضا کمک می‌کند و در صورت استفاده صحیح می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند. همانطور که اشاره کردیم، بتن یک ماده سخت است. سختی این ماده می‌تواند از طرفی یک نقطه ضعف باشد زیرا سطح آن راه رفتن را ناخوشایند می‌سازد؛ به علاوه، این متریال باعث می‌شود گرما در آن به خوبی حفظ نشود.

کفپوش بتنیکف‌پوش وینیل

کف‌پوش وینیل نوعی کف‌پوش با هسته پلیمری است که از پلی وینیل کلراید ساخته شده است و بیشتر به عنوان پی وی سی شناخته می‌شود. اما زمانی که کف‌پوش وینیل ترکیبی از پی وی سی و چوب باشد به آن WPC و اگر از سنگ (کربنات کلسیم) و پی وی سی ساخته شده باشد به آن SPC می‌گویند.

بزرگترین مزیت کف‌پوش وینیل خاصیت ضد آب بودن آن است به‌طوری که حتی اگر طولانی مدت در معرض آب قرار بگیرند، آسیبی نمی بینند. بنابراین گزینه مناسبی برای اقلیم مرطوب می‌باشند. علاوه بر این، کف‌پوش وینیل می‌تواند جایگزینی برای شیشه، سنگ و الوار باشد. کف‌پوش وینیل بسیار مقاوم است و در صورت نگهداری صحیح می‌تواند تا 20 سال دوام بیاورد.

 

سرامیک

کاشی و سرامیک از مصالح مقاوم به شمار می‌روند. در حالی که سختی و مقاومت سرامیک به‌عنوان یک مزیت به منظور سهولت در شستشو و غیر قابل اشتعال بودن آن در نظر گرفته می‌شود، از طرفی یک نقطه ضعف نیز می‌تواند باشد. سطح سخت آن‌ها باعث می‌شود که ایستادن طولانی بر روی این نوع کف‌پوش قابل تحمل نباشد، به‌ویژه در فضایی مثل آشپزخانه که افراد طولانی مدت در آن می‌ایستند.

کفپوش سرامیککف‌پوش بامبو

سه نوع مختلف کف‌پوش بامبو وجود دارد: عمودی چند لایه، افقی چند لایه یا رشته بافته.  این نوع کف‌پوش در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و حتی در برخی موارد از چوب هم مقاوم‌تر می‌باشد و در صورت توجه و نگهداری دقیق، به طور بالقوه تا پنجاه سال دوام می‌آورد. با این حال برخی انواع ارزان قیمت کف‌پوش بامبو در برابر خراش مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این، بامبو یک مصالح مناسب برای طراحی معاصر است و ممکن است با انواع مختلف طراحی و دکوراسیون هماهنگی و همخوانی نداشته باشد.

کفپوش بامبوکف‌پوش سنگی

بسته به سبک و نوع طراحی یک فضا، انواع مختلفی از کف‌پوش های سنگی وجود دارد، از جمله: سنگ مرمر، سنگ آهک، ماسه سنگ و گرانیت. این نوع کف‌پوش، گزینه مناسبی برای کف‌سازی بخش‌های پر تردد یک فضا مانند ورودی‌ها است. کف‌پوش سنگی را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله صیقل دادن و تراش‌دادن برای ایجاد بافت‌های مختلف آماده کرد. همچنین مزایای متعددی از جمله دوام، مقاومت در برابر سایش و پارگی و مقاومت در برابر رطوبت و آتش‌سوزی را می‌توان از دیگر مزایای آن برشمرد.

 

انواع کف‌پوش مناسب فضاهای مختلف

کف‌پوش‌ها را می‌بایست براساس نوع کاربری، نیازها و الزامات یک فضا انتخاب کرد. برخی از کف‌پوش‌ها قابلیت استفاده در فضاهای مختلف را دارند درحالی‌که برخی دیگر فقط برای فضاهای بیرونی و یا فقط فضاهای داخلی ساختمان‌ها به کار می‌روند. به‌عنوان مثال برخی از انواع رایج کف‌پوش در محوطه خارجی عبارتند از: سنگ طبیعی، آجر، کف‌پوش چوبی، شن و سنگریزه، کف‌پوش بتنی، سرامیک و چمن مصنوعی.

در انتخاب کف‌پوش مناسب فضای مسکونی سلیقه افراد، میزان بودجه، مساحت فضا، کاربری فضا، سن افراد و.. معیارهای اصلی به شمار می‌روند. کف‌پوش مناسب منزل می‌تواند پارکت، لمینت، کف‌پوش بتنی، سنگ، موکت، سرامیک و کاشی باشد.

فضاهای تجاری همچون پاساژ و فروشگاه‌ها جزو مکان‌های پر تردد هستند. یک فضای تجاری مانند پاساژ و یا مرکز خرید، شامل بخش‌های مختلف داخلی و خارجی است. به طور کلی کف‌پوش‌های سنگ، سرامیک، اپوکسی، فرش، پی‌وی‌سی و کف‌پوش طرح بتن برای فضاهای عمومی ساختمان تجاری مناسب هستند.

همچنین برای فضاهای درمانی مانند درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها که به محیطی ضدعفونی و آنتی باکتریال نیاز است، کف‌پوش‌هایی مانند: ، کف‌پوش پلی‌اورتان، کف‌پوش پی‌وی‌سی، وینیل همگن یا هموژن برای بیمارستان مناسب هستند.

کفپوش اپوکسیکلام آخر

همانطور که اشاره شد، کف‌سازی یک فضا یکی از مهم‌ترین ارکان طراحی یک فضاست که بر احساس و درک فرد از آن فضا موثر است. بنابراین، در فرایند ساخت یا نوسازی یک بنا، انتخاب یک کف‌پوش مناسب امری مهم است. انواع کف‌پوش‌ها عبارتند از: پارکت، لمینت، چوبی، سرامیک، بامبو، بتنی و غیره. هر فضایی به تناسب ویژگی‌های خود نوع خاصی از کف‌سازی را می‌طلبد؛ به‌عنوان مثال کف‌پوش مورد استفاده در فضای مسکونی با کف‌پوش مناسب فضای تجاری یا بیمارستان متفاوت است. همچنین سبک مورد استفاده در طراحی داخلی یک فضا نیز می‌تواند در انتخاب نوع کف‌پوش، تعیین کننده باشد. بنابراین تجربه و اعتبار در تولید کف‌پوش‌ها تعیین کننده کیفیت فضای شماست. گروه معماری داخلی D2، تولید کننده انواع دکوراسیون داخلی، در تمامی مراحل از طراحی تا اجرای انواع کف‌پوش‌های چوبی، پارکت و … با بهترین متریال و کیفیت آماده همکاری با شماست. نمونه کف‌پوش‌های تولید و اجرا شده توسط D2 را می توانید در کاتالوگ‌ کف‌پوش، موجود در لینک زیر مشاهده کنید.

 

https://d2teams.com/

سخن اول

حرفه‌ای بودن در هر شغل و جایگاهی، نیازمند داشتن دانش تخصصی در آن حوزه است.

بامبو

بامبو

بامبو یکی از مصالح ساختمانی است که عمدتا در سبک‌های طراحی داخلی آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متریال حتی از فولاد هم قوی‌تر و…

thermowood- ترمووود

ترمووود

ترمووود یک نوع چوب طبیعی است که ساختار سلولی آن به دلیل فرایند طراحی تغییر کرده است. این نوع چوب جایگزین مناسبی برای چوب اشباع شده است؛…

طراحی داخلی کتابخانه

اگرچه ممکن است در عصر دیجیتال باشیم، اما هیچ فناوری نمی‌تواند جایگزین احساس یک کتاب خوب در دستان شما باشد و اغلب عموم تمایل دارند مطالعه‌ی…

چگونه از اشتباهات رایج در طراحی و چیدمان آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

آشپزخانه، قلب تپنده‌ یک خانه است. بنابراین، طراحی آشپزخانه‌ای که هم کاربردی و هم زیبا باشد آنطور که به‌نظر می‌رسد ساده نیست و ارتکاب…

خانه‌های کوچک، از طراحی تا چیدمان

در دهه‌های اخیر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، شیوه‌های جدید زیستی را در جهان رقم زده و در نتیجه، این تغییرات به معماری و عملکرد…

آینه ها در طراحی داخلی

آینه، یکی از پرکاربردترین اجزای دکور خانه است که می‌تواند تغییرات گسترده‌ ای در دکوراسیون ایجاد کند. آینه را می‌توان یکی از بهترین…