دیوار سبز چیست؟

دیوارهای سبز به طور فزاینده‌ای برای زیباسازی هرچه بیشتر فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به افزایش جوامع شهرنشین و به دنبال آن کاهش فضاهای سبز، اشتیاق مردم برای وارد کردن فضای سبز به منزل و محل کارشان بیشتر شده است. اما نباید از این نکته غافل شد که نحوۀ درست راه اندازی و نگهداری از این دو المان نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی دیوارهای سبز بپردازیم اما در ابتدا اشاره‌ای بکنیم به تفاوت میان دیوار سبز با دیوار زندگی و باغ عمودی؛

باغ عمودی یشتر به همان روش سنتی استفاده از گیاهان رونده برای فضاهایی مانند باغ و یا کوچه باغ‌ها استفاده می‌شود و در واقع گیاه در سطح زمین قرار دارد و از برگ‌های روندۀ آن در جهت تزیین کردن دیوارۀ پرگولاها، یا دیوار باغ بهره می‌برند.

در حالی که دیوارهای سبز اصطلاحا مهندسی‌تر شده هستند و معمولا از یک سیستم مدولار برخوردارند و تمامی ملاحظات عایق‌بندی، نوع گیاه و ریشۀ آن و دیگر مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم در آن‌ها درنظر گرفته می‌شوند.

 

مزایای دیوار سبز

  • کاهش دمای هوا در فصول گرم سال
  • عایق حرارتی و صوتی
  • کمک به افزایش سرانۀ سبز
  • خلق مناظر بصری زیبا
  • افزایش ارزش ملک
  • روح بخشیدن به فضا

 

انواع دیوار سبز

طیف وسیعی از دیوارهای سبز وجود دارند، از سیستم‌ گلدان‌های مدولار گرفته تا نمدهای پلیمری و یا سیستم‌های هیدروپونیک که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و انتخاب هریک از این سیستم‌ها به ویژگی‌های هر پروژه بستگی دارد و بهتر است در این زمینه با یک متخصص مشورت کنید.

 

عایق بندی دیوار سبز

از نکات قابل توجه در دیوارهای سبز بحث عایق‌بندی آن‌هاست تا از یک نقطه قوت برای پروژه تبدیل به یک نقطه ضعف نشوند و در ابتدای شروع این کار باید عایق‌بندی‌ها به‌درستی صورت پذیرد.

 

سیستم آبیاری

از نحوه آبیاری آنها نیز نباید غافل شد، با توجه به حجم دیوار سبز میتوان آبیاری دستی یا اتوماتیک را برگزید و اما نکته قابل توجه میزان آبیاری آنهاست که باید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مکان مناسب برای دیوار سبز

محدودیتی در انتخاب مکان اجرای دیوار سبز وجود ندارد و هر فضایی را که فرد دوست دارد طبیعت در آنجا حضور داشته باشد را می‌تواند به دیوار سبز اختصاص دهد. برخی ترجیح می‌دهند تا با استفاده از دیوار سبز در دیوار حیاط یا بالکن منزل خود، با ترکیب نور افتاب و رنگ‌های چشم‌نواز گیاهان تصویری خیال‌انگیز بوجود آورند. برخی علاقمند به حضور سبز گیاهان در فضای کار برای جاری کردن حس زندگی و دوری از فضای خشک و بی‌روح اداری هستند. بنابراین محدودیتی از نظر مکانی وجود ندارد و نکتۀ قابل توجه نوع گیاهانی مصرفی در هر فضاست که باید در انتخاب آن‌ها توجه بسیاری نمود.

 

حجم فضای موردنیاز

در این مورد نیز انتخاب گسترده است از اختصاص دادن یک دیوار کامل به دیوار سبز یا اختصاص بخشی از یک دیوار با یک هندسۀ خاص تا داشتن تنها یک قاب دیوار سبز در دیوار نشیمن منزل یا میز کار.

 

تنوع گیاه

بسته به نوع فضا از نظر آفتابگیر بودن یا نبودن انتخاب گیاهان متفاوت است که این امر نیز نیازمند مشاوره با یک متخصص در این زمینه است. طیف وسیعی از گیاهان آفتاب دوست، سایه دوست، همیشه سبز و حتی گیاهان خوراکی وجود دارد که با انتخاب درست آنها می‌توان یک دیوار سبز همیشه شاداب داشت.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید:  گیاه مناسب در مکان مناسب

گیاهان خوراکی:

برخی از افراد به دنبال داشتن یک باغ کوچک در بالکن خود بخصوص در فضای نزدیک آشپزخانه خود هستند تا از محصولات ارگانیکی که خود پرورش میدهند استفاده کنند، از همین رو استفاده از گیاهان خوراکی در دیوار سبز میتواند فرصت خوبی را در این زمینه فراهم کند.

نگهداری:

هر رابطه‌ای در زندگی نیاز به مراقبت دارد بنابراین تعامل خود با دیوار سبزتان را قطع نکنید و به آن رسیدگی کنید، زیراکه گیاهان موجودات قدردانی هستند و جواب این تعامل و نگهداری را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

 

کلام آخر

با توجه با جنگل‌زدایی‌ها، افزایش شهرنشینی و کاهش بیش از پیش ارتباط روزمرۀ انسان با طبیعت، می‎توان با طراحی پایدار معماری و بهره‌گیری از دیوار سبز، همزیستی مسالمت‌آمیزی با طبیعت به‌وجود آورد.

درواقع دیوارهای سبز فرصتی برای طراحی پایدار و کمک به رشد و توسعۀ پایدار جوامع شهرنشینی هستند.