استفاده از آینه ها در طراحی داخلی چه مزایایی دارد؟

آینه، یکی از پرکاربردترین اجزای دکور خانه است که می‌تواند تغییرات گسترده‌ ای در دکوراسیون ایجاد کند. آینه میتواند نقش مهمی در شخصیت بخشی به یک فضا ایفا کند. یکی از مزایای آینه را میتوان کاربردی بودن در عین تزئینی بودن نام برد. بنابراین خرید یک آینه با کیفیت به نوعی سرمایه‌گذاری مالی محسوب می‌شود. با بهره‌گیری از هنر و دانش در انتخاب بهترین محل نصب آینه، می‌توان آن را به یکی از عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی تبدیل کرد.

۱. ایجاد توهم فضایی

فضاهای کوچک و تنگ در خانه همان فضاهایی هستند که وجود آینه درآن‌ها کاربردی می‌­باشد؛ زیرا آینه‌ها حتی در متراژهای محدود نیز به ایجاد توهم فضایی کمک می‌کنند. حتی کوچک‌ترین اتاق با یک آینه قدی که در یک محل مناسب نصب شده باشد، بسیار بزرگ‌تر و عمیق‌تر حس می­‌شود. یکی از شیوه­‌های توهم عمق نمایی، آویختن آینه‌ بر دیوار روبروی پنجره می‌­باشد.

۱. ایجاد توهم فضایی

۲. افزایش میزان روشنایی اتاق

آینه‌ها ابزاری هستند که میزان روشنایی در اتاق‌های کم‌نور، دارای سقف کوتاه و یا دارای پنجره­‌های کوچک را بهبود می­‌بخشد. اگرچه شرط لازم برای تحقق این امر، قرارگیری آینه در نزدیکی یک منبع نور مانند پنجره است تا نور بیرون را به فضای داخل منعکس نماید.

۲. افزایش میزان روشنایی اتاق

۳. ایجاد سبک در فضا

آینه را می‌توان یکی از بهترین اکسسوری­‌ها برای ایجاد سبک در فضا دانست. انتخاب آینه متناسب با اندازه ی اتاق، به عنوان مرکز ثقل و نقطه ی کانونی که بیانگر نوعی سبک باشد، یک گزینه­‌ی مناسب محسوب می­شود. حتی در دکوراسیون فضاهای کوچک نیز می­توان از آینه­‌ی بزرگ و ترجیحا بدون قاب بهره برد به گونه­‌ای که تمام فضای اتاق تحت تاثیر آینه نباشد. از جمله مکان‌های مناسب برای استفاده از آینه‌های بزرگ و ایجاد سبک، می‌توان به حمام اصلی، اتاق خواب اصلی، ناهارخوری رسمی، ورودی­‌ها و حتی اتاق نشیمن اشاره نمود.

 

۴. آینه‌ها پنهان‌کننده عیوب فضا

در مواردی که نقص و عیبی در یک فضا وجود دارد(مانند آسیب دیدگی دیوار، رنگ و یا کاغذ دیواری)، به جای صرف هزینه­‌ی تعمیرات، استفاده از یک آینه در محل آسیب دیده می­‌تواند راه حل مناسبی باشد تا زمان مناسب برای رفع آن عیوب فرا رسد. به عبارت دیگر، آینه‌ها نه تنها تزئینی هستند، بلکه به عنوان راه حلی موقت یا فوری برای تعمیرات پرهزینه یا وقت‌گیر خانه کاربرد دارند.

 

۵. آینه‌ها به‌عنوان عنصر طراحی عالی

همانطور که اشاره کردیم آینه‌ها در طراحی داخلی نه تنها کاربردی هستند بلکه جنبه‌ی زیبایی نیز دارند و به چیدمان عناصر تشکیل دهنده فضا جلوه خاصی می­‌بخشند. امروزه آینه­‌ها در اندازه­‌ها و اشکال گوناگون هندسی و انتزاعی وجود دارند. معمولا به همراه آینه‌­ها از قاب آینه­‌هایی در شکل‌­ها و رنگ‌­های متنوع به تناسب فضای زمینه استفاده می­شود. برای مثال، اگر به دنبال یک اتاق ناهارخوری رسمی‌ هستید، یک قاب آینه طلایی می‌تواند عنصر ظرافت و عظمت را به فضای شما اضافه کند و یا اگر می‌خواهید یک فضای نشیمن با حال و هوای سنتی داشته باشید، یک قاب آینه بافته شده یا چوبی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

آینه‌ها به عنوان دکور پیش‌فرض

آینه‌ها به عنوان دکور پیش‌فرض

 

۶. آینه‌ها به عنوان دکور پیش‌فرض

تنوع آینه‌­ها به‌عنوان یک مزیت محسوب می‌­شود. این به این معنی است که اگر ایده‌ی خاصی در مورد شیوه‌ی تزئین فضا وجود نداشته باشد، آینه می‌­تواند تقریباً در هر اتاقی به عنوان یک دکور پیش‌فرض به کاررود. آینه‌ها در طراحی داخلی راهی برای بزرگ‌تر جلوه دادن فضا هستند. گاهی اوقات درک یک فضا بدون نور، فضا و عمق ایجاد شده توسط یک آینه دشوار است.