ترمووود چیست؟

Thermowood که به‌عنوان چوب تغییریافته تحت حرارت شناخته می‌شود، اصطلاحی است برای انواع چوبی که به منظور افزایش پایداری و دوام، در معرض گرما قرار می‌گیرد. گرما از دیرباز برای بهبود و تقویت خواص طبیعی چوب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به‌طورکلی در طی این فرایند چوب حدود 72 ساعت در معرض دمای شدید (حدود 200 درجه سانتیگراد) قرار داده می‌شود تا تمام رطوبت آن خارج شود. در این روش مقاومت و ساختار پیشرفته‌ی چوب، آن را به یک ماده ایده آل برای استفاده در پروژه‌های مختلف ساخت و ساز تبدیل می‌کند.

Thermowood چگونه تولید می‌شود؟

Thermowood زمانی به دست می‌آید که تمام رطوبت موجود در چوب تبخیر شود. این عمل با قراردادن چوب در یک محفظه و تحت حرارت شدید برای حدود 72 ساعت انجام می‌شود. درجه حرارت مناسب برای این فرایند بین 185 تا 212 درجه سلسیوس می‌باشد و پس از تبخیر رطوبت موجود، چوب مجددا به سرعت خنک می‌شود و رنگ تمام قسمت های چوب تا مرکز آن به قهوه‌ای روشن تغییر می‌کند. سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می‌رسانند. در این مرحله، چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 درصد می‌رسد. در طی این فرایند تمام OH (هیدروکسیل) و H2O (آب) از سلول‌های چوب خارج می‌شود. هیدروکسیل ماده‌ای است که معمولا سلول‌های آب را به داخل چوب می‌کشد و باعث ناپایداری آن می‌شود. با از بین بردن این دو گروه، ماحصل کار یک محصول بسیار پایدار و انعطاف‌پذیر است. در این روش، از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده و تمام عملیات بدون مواد افزودنی انجام می‌گیرد.

 

روش‌های تولید Thermowood

برای تولید ترمووود دو روش استاندارد وجود دارد: Thermo-S و Thermo-D

Thermo-S: حرف S در این نام‌گذاری مخفف stability یا پایداری است. در این روش، ابعاد محصول نهایی بسته به میزان رطوبت محیط، بین 6 الی 8 درصد تورم خواهند داشت. گونه‌های سوزنی این محصولات در اجزای داخلی ساختمان، اتصالات محیط خشک، سونا، اجزای درب و پنجره و گونه‌های پهن برگ آن‌ها در هر نوع آب و هوایی برای مبلمان، کف‌پوش، سونا و مبلمان فضای سبز به‌کار برده می‌شوند.

Thermo-D: حرف D در این نام‌گذاری مخفف کلمه durability یا دوام است. در این روش، ابعاد محصول نهایی بسته به میزان رطوبت محیط، بین 5 الی 6 درصد تروم خواهند داشت. محصولات گونه‌ی سوزنی در نما و دیوار، درب‌های بیرونی، پشت پنجره، سونا، حمام و سرویس بهداشتی، کفپوش و مبلمان فضای سبز و گونه‌های پهن برگ شامل تمام مصارف نوع S در رنگ‌های تیره‌تر می‌شود.

 

موارد استفاده از Thermowood

همانطور که گفته شد، ترمووود موارد مصرفی گوناگونی در معماری و طراحی داخلی دارد. عمده‌ترین موارد مصرف ترمووود به شرح زیر است:

نمای بیرونی ساختمان (نمای چوبی)

در، پنجره و اتاق زیر شیروانی

حصار

کف‌پوش پله

گلدان

کفپوش فضای باز و داخلی

انواع مبلمان فضای باز

آلاچیق

سایبان

روف گاردن

انواع دکوراسیون داخلی

سونا و استخر

 

مزایا و معایب Thermowood

مزایای Thermowood

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، پس از فرایند حرارت‌دهی و تبخیر، خواص چوب به شدت تغییر خواهد کرد. چوب جدید سبک‌تر و انعطاف پذیرتر است، در برابر پوسیدگی و آفات مقاوم است و از نظر ظاهری زیباست. در زیر برخی از مزایای ترمووود را بررسی می‌کنیم.

مقاومت در برابر آب و هوا

ترمووود در مقایسه با چوب معمولی آسیب‌پذیری کمتری دارد. فرآیند حرارتی، موجب تغییر چگالی و ساختار چوب در مقیاس مولکولی می‌شود که این امر منجر به کاهش جذب رطوبت و آزاد شدن آن می‌شود. به عبارتی، اگر ترمووود در یک محیط 100٪ مرطوب قرار بگیرد، حداکثر 12٪ رطوبت را جذب می‌کند. بنابراین، چوب در برابر آب و هوای شدید، رطوبت و تغییرات دما مقاوم‌تر می‌شود. به همین دلیل است که اکنون تقاضای استفاده از ترمووود در محیط‌های مرطوب مانند سونا، جکوزی و سایر مبلمان رو به افزایش است. ترمووود همچنین در برابر آسیب‌های قارچی مقاوم‌تر است و کمتر در معرض کپک و پوسیدگی است (خواصی که به‌ویژه برای ساختمان‌های بیرونی که در معرض نوسانات شدید رطوبت هستند بسیار مهم است).

پایداری

طول عمر چوب ترمو بسیار بیشتر از چوب معمولی است و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارد. بدین ترتیب محصولات ترمووود موجب کاهش تقاضا برای چوب جدید شده‌اند. همین امر به حفظ منابع طبیعی چوب جنگل‌ها کمک می کند. از طرفی این محصول کاملا غیر شیمیایی است و ماده سمی برای طبیعت برجای نمی‌گذارد. علاوه براین، این نوع چوب ظاهر زیبایی دارد و حتی پس از گذشت مدت‌ها از عمر آن، نیازی به رنگ آمیزی با مواد شیمیایی ندارد.

ثبات

چوبی که تحت حرارت قرار بگیرد دیگر در مجاورت رطوبت، منبسط و منقبض نمی‌شود و در طول زمان، شکل اصلی خود را بهتر حفظ می‌کند. علاوه بر این، فرآیند گرما از ترشح رزین جلوگیری می‌کند. یک مشکل رایج در سوناهایی که از چوب‌های معمولی ساخته می‌شوند، این است که رزین یا شیره از دیواره‌های داخلی بیرون می‌ریزد.

پایان تجمل‌گرایی

ترمووود یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی است که خواهان ظاهر زیبای یک دکور چوبی هستند بدون اینکه نگرانی‌های شرایط نگهداری چوب سنتی را داشته باشند.

طول عمر

ترمووود حتی بدون روکش رنگی نسبت به چوب معمولی عمر بیشتری دارد. به این دلیل که در چوب‌های معمولی اشباع شیمیایی فقط بر لایه‌های بیرونی چوب تاثیر می‌گذارد، درحالیکه فرایند حرارتی، سرتاسر الوار را تقویت می‌کند. با این حال، توصیه می‌شود که برای استفاده‌ی حداکثری از هر محصول چوبی لایه‌ی بیرونی آن رنگ شود.

 

معایب Thermowood

علی‌رغم اینکه ترمووود مزایای فراوانی نسبت به سایر انواع چوب دارد، برخی معایب آن هم باید مورد توجه قرار گیرد:

هزینه‌ی تمام شده تولید

ترمووود گران‌تر از چوب معمولی است. نوع چوب و منطقه‌ای که می‌خواهید از ترمووود در آن استفاده کنید نیز ممکن است بر اختلاف قیمت تاثیر بگذارد. البته همانطور که گفته شد، این هزینه‌ها عمدتا مربوط به فرایند تولید است و به همین نسبت، هزینه‌های مربوط به نگهداری کاهش می‌یابد.

تغییر رنگ

ترمووود محصولی است که مستعد تغییر رنگ بسیار است و برای مصارفی که نیازمند ثبات رنگی هستند و فضاهای باز، مناسب نیست.

 

موارد استفاده از Thermowood در معماری و طراحی داخلی

ترمووود معمولا به دلیل مزایایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم و همچنین بافت مشخص و طیف رنگی قهوه‌ای طبیعی که دارد، موارد استفاده‌ی گسترده‌ای در معماری و طراحی داخلی را شامل می‌شود. در ادامه به برخی مصارف عمده‌ی ترمووود می‌پردازیم:

1- دیوارپوش‌ها: سطوح چوبی تداخل فضایی را کاهش می‌دهند و به دلیل ماهیت متخلخلی که دارند، به‌عنوان روکش دیوارهای داخلی کاربرد دارند. بنابراین، با استفاده از ترمووود به‌عنوان دیوارپوش داخلی می‌توان فضاهای عملکردی مینیمالیستی را ایجاد کرد. همچنین ترمووود برای ساخت دیوارهای پارتیشن نازک در فضای داخلی به کار می‌رود.

موارد استفاده از Thermowood در معماری و طراحی داخلی2- سونا و اسپا: از آنجایی که ترمووود پایداری و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد، در ساخت فضاهای داخلی سونا و اسپا و حتی آشپزخانه هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از Thermowood در معماری و طراحی داخلی3- مبلمان: ترمووود به دلیل شکل ظاهری زیبا، دوام و پایداری که دارد، انتخاب مناسبی برای مبلمان و چیدمان داخلی فضا به حساب می‌آید.

4- سکوهای داخلی: از ترمووود می توان برای ساخت سکوهای داخلی استفاده کرد. صفحه‌های ترمووود به‌طورکلی یک جایگزین عالی برای چوب‌های آغشته و سایر انواع چوب است.

موارد استفاده از Thermowood در معماری و طراحی داخلی5- تجهیزات و وسایل: وسایل سبک وزن مانند لامپ‌های کوچک می‌توانند بر روی ترمووود نصب شوند. اتصال آن‌ها به‌طورکلی با اتصال دهنده‌های فولادی ضد زنگ انجام می‌شود.

6- کف‌پوش‌ها: ترمووود یکی از مصالح مناسب برای استفاده در کف‌سازی فضاست. یکدست بودن رنگ موجب گرمای رنگ محیط می‌شود. همچنین عطر چوب گرمادیده فضا را دلنشین‌تر می‌کند.

7- پاسیوها و باغچه‌ها: از ترمووود در ساخت باغچه‌های کوچک فضاهای داخلی، پاسیوها و مبلمان این فضاها می‌توان بهره برد. از آنجا که این نوع چوب در برابر پوسیدگی مقاوم است، می‌توان از جعبه‌های کانتینر ترمووود به‌عنوان محل رشد گیاهان استفاده کرد.

 

کلام آخر

گرما از دیرباز برای بهبود و تقویت خواص طبیعی چوب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. Thermowood زمانی به دست می‌آید که تمام رطوبت موجود در چوب در معرض حرارت تبخیر شود. چوبی که تحت حرارت قرار بگیرد دیگر در مجاورت رطوبت، منبسط و منقبض نمی‌شود و در طول زمان، شکل اصلی خود را بهتر حفظ می‌کند. ترمووود معمولا به دلیل مزایایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم و همچنین بافت مشخص و طیف رنگی قهوه‌ای طبیعی که دارد، موارد استفاده‌ی گسترده‌ای در معماری و طراحی داخلی همچون کف‌سازی، دیوارپوش، دکوراسیون داخلی و غیره را شامل می‌شود.

سخن اول

حرفه‌ای بودن در هر شغل و جایگاهی، نیازمند داشتن دانش تخصصی در آن حوزه است.

انواع کفپوش در طراحی داخلی

انواع کف‌پوش در طراحی داخلی

کف یک فضا معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک فضاست که بر احساس و درک یک فضا تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در فرایند ساخت یا نوسازی یک بنا،…

بامبو

بامبو

بامبو یکی از مصالح ساختمانی است که عمدتا در سبک‌های طراحی داخلی آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متریال حتی از فولاد هم قوی‌تر و…

طراحی داخلی کتابخانه

اگرچه ممکن است در عصر دیجیتال باشیم، اما هیچ فناوری نمی‌تواند جایگزین احساس یک کتاب خوب در دستان شما باشد و اغلب عموم تمایل دارند مطالعه‌ی…

چگونه از اشتباهات رایج در طراحی و چیدمان آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

آشپزخانه، قلب تپنده‌ یک خانه است. بنابراین، طراحی آشپزخانه‌ای که هم کاربردی و هم زیبا باشد آنطور که به‌نظر می‌رسد ساده نیست و ارتکاب…

خانه‌های کوچک، از طراحی تا چیدمان

در دهه‌های اخیر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، شیوه‌های جدید زیستی را در جهان رقم زده و در نتیجه، این تغییرات به معماری و عملکرد…

آینه ها در طراحی داخلی

آینه، یکی از پرکاربردترین اجزای دکور خانه است که می‌تواند تغییرات گسترده‌ ای در دکوراسیون ایجاد کند. آینه را می‌توان یکی از بهترین…