اهمیت نور و رنگ در فضا

بشر بیشترین زمان از عمر خود را در خانه سپری می‌کند، چه در محل کار و چه در خانه – مطالعات نشان می‌دهند که در حال حاضر ما ۸۷٪ از زندگی خود را داخل خانه می‌گذرانیم. محیط‌های دلپذیر به طور مثبتی بر روحیه و رفاه ساکنان آن تأثیر می‌گذارند، همانطور که مکان‌های ناخوشایند به‌طور مثال محیط کم‌نور می‌توانند تاثیری ناخوشایند بر زندگی انسان داشته باشند. به همین دلیل هنر طراحی داخلی بسیار مهم و حائز اهمیت است، حتی اگر توسط برخی از متخصصان اغلب پیش‌افتاده تلقی شود. هنگام طراحی داخلی، معمار این قدرت را دارد که متغیرهای مهمی را جابه‌جا کند – خواه نور مصنوعی و یا نور طبیعی، تناسبات یا مصالح – و بر همه‌ی چنین عناصری که بر تجربه‌ای که ساکنان از یک فضا خواهند داشت، تأثیر می‌گذارد.

 

برای ارائه یک تجربه‌ی فضایی مطلوب، عناصری وجود دارند که بدون تغییر حتا یک میلیمتر از دیوار، درک ما از فضا را تغییر می‌دهند. این کار را می‌‍توان با رنگ آمیزی سطوح، استفاده از مواد مختلف و یا اعمال پوشش های مختلف انجام داد. رنگ های روشن و سردتر فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. رنگ‌های تیره‌تر باعث می‌شوند فضاها بسته‌تر و کوچک‌تر به نظر برسند. چیدمان رنگ‌ها یا بافت‌ها در یک محیط، دیدگاه ما از فضا را تغییر می‌دهد، اتاق را بلندتر، طولانی‌تر، عریض‌تر نشان می‌دهد یا عنصر خاصی را برجسته می‌کند.

در زیر، ما برخی از احتمالات را برای تغییر محیط تنها با استفاده از رنگ ها و تضاد مواد فهرست می‌کنیم:

 

  بزرگ کردن فضا

بهترین روش برای ایجاد احساس وسعت در یک محیط، استفاده از رنگ های روشن است که نور طبیعی را منعکس کرده و سطوح را در چشم بزرگتر نشان می‌دهد.

                                                     

  فشرده کردن فضا

از سوی دیگر، زمانی که ایده‌ی جمع و جورتر کردن اتاق‌ها را دارید، و می‌خواهید فضا را کوچک‌تر و راحت‌تر نشان دهید، انتخاب رنگ‌های قوی‌تر روی سطوح دیوار می‌تواند به خوبی عمل کند. این دست رنگ‌های تیره بیشتر نور طبیعی را به خود جذب می‌کنند و احساس محصور بودن را به وجود می‌آورند که می‌تواند برای عملکردهای خاص اینچنینی مفید باشد.

 

   کوتاه کردن سقف

موقعیت‌هایی وجود دارد که کاهش ارتفاع سقف می‌تواند فضا را دلپذیرتر و احساس خوشایندی بیشتری را ایجاد کند. هنگامی که سقف را به رنگی تیره‌تر از دیوارها رنگ می‌کنید یا بافت متریال را نمایان و برجسته می‌کنید، این تصور را ایجاد می کند که سقف کوتاه‌تر شده است.

کشیده‌تر نشان دادن فضا

در موقعیت‌های دیگر، درست برعکس این، آپارتمان‌هایی وجود دارند که پایین بودن سقف‌ آن‌ها احساس کلاستروفوبیک فضاها را تقویت می‌کند. رنگ آمیزی دیوارها به رنگ تیره و سفید ماندن سقف باعث می‌شود سقف بلندتر احساس شود.

 

 عریض کردن فضا

رنگ آمیزی دیوار انتهایی و سقف با همان رنگ‌های تیره‌تر و روشن‌تر کردن دیوارهای جانبی باعث می‌شود فضا وسیع و جادارتر به نظر برسد. این تکنیکی است که به طور گسترده در راهروها یا اتاق های باریک استفاده می‌شود.

 باریک کردن فضا

رنگ آمیزی دو دیوار جانبی متضاد با رنگ های تیره و رها کردن زمینه و سقف به رنگ های روشن، فضا را به چشم تنگ تر می‌کند و تناسبات را در اتاق‌هایی با ابعاد نامتعادل بهبود می‌بخشد.

  کوتاه کردن فضا

اگر فضای بسیار بزرگی در خانه خود دارید و می‌خواهید احساس صمیمیت و گرما بیشتری ایجاد کنید، رنگ‌های تیره را بر روی دیوار پشتی در مقابل رنگ‌های روشن‌تر بر روی دیوارهای دیگر قرار دهید.

 

برجسته کردن یک دیوار بخصوص

برای برجسته کردن یک دیوار، توصیه می‌شود که رنگ آن روشن‌تر باشد در حالی که رنگ بقیه دیوارها تیره نگه داشته می‌شود. این امر باعث می‌شود که چشم به سمت آن دیوار کشیده شود.

   

 کوتاه نشان دادن دیوارها

اگر ایده‌تان کوتاه‌تر کردن دیوارهاست، استفاده از طیف رنگی تیره‌تر در پایین دیوار کارساز خواهد بود.

سخن اول

حرفه‌ای بودن در هر شغل و جایگاهی، نیازمند داشتن دانش تخصصی در آن حوزه است.

انواع کفپوش در طراحی داخلی

انواع کف‌پوش در طراحی داخلی

کف یک فضا معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک فضاست که بر احساس و درک یک فضا تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در فرایند ساخت یا نوسازی یک بنا،…

بامبو

بامبو

بامبو یکی از مصالح ساختمانی است که عمدتا در سبک‌های طراحی داخلی آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متریال حتی از فولاد هم قوی‌تر و…

thermowood- ترمووود

ترمووود

ترمووود یک نوع چوب طبیعی است که ساختار سلولی آن به دلیل فرایند طراحی تغییر کرده است. این نوع چوب جایگزین مناسبی برای چوب اشباع شده است؛…

طراحی داخلی کتابخانه

اگرچه ممکن است در عصر دیجیتال باشیم، اما هیچ فناوری نمی‌تواند جایگزین احساس یک کتاب خوب در دستان شما باشد و اغلب عموم تمایل دارند مطالعه‌ی…

چگونه از اشتباهات رایج در طراحی و چیدمان آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

آشپزخانه، قلب تپنده‌ یک خانه است. بنابراین، طراحی آشپزخانه‌ای که هم کاربردی و هم زیبا باشد آنطور که به‌نظر می‌رسد ساده نیست و ارتکاب…

خانه‌های کوچک، از طراحی تا چیدمان

در دهه‌های اخیر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، شیوه‌های جدید زیستی را در جهان رقم زده و در نتیجه، این تغییرات به معماری و عملکرد…