مواد بازیافتی، رهیافتی به سوی پایداری

براساس گزارش گروه بانک جهانی، سالانه حدود ۲.۰۱ میلیارد تن زباله جامد شهری در جهان تولید می ­شود که حدود 33 درصد از آن به روش‌­های غیر استاندارد زیست محیطی مدیریت می‌­شود. پس از مواد غذایی و سبز، مهمترین منابع اصلی تشکیل دهنده زباله های جامد شهری به ترتیب عبارتند از: کاغذ و مقوا(17%)، پلاستیک(12%)، چوب(5%).

همانطور که میدانیم، امروزه رویکرد پایداری یک رویکرد جهانی می­‌باشد. از همین رو، معماران و طراحان می­‌کوشند تا در پروژه­‌های خود شامل طراحی داخلی و بیرونی، مواد بازیافتی و موادی که مورد بهره‌­برداری مجدد قرارگرفته‌­اند را به کار ببرند. بنابراین در معماری، مصالح نوین و متعددی در جهت نیل به مسکن کم درآمد وجود دارد که این امر منجر به تحقق پایداری می­‌شود. تاکنون استفاده مجدد از مواد بازیافتی در ساخت ساختمان‌ها را بررسی کرده‌ایم، و اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که پایداری چگونه در فضای زیستی ما تحقق می­‌یابد.

 

چه موادی بیشتر قابل بازیافت است؟

مواد بازیافت­‌پذیر موادی هستند که با بکارگیری برخی روش‌­ها مجددا، در صنایع دیگر قابل استفاده هستند. امروزه فولاد به‌­عنوان بازیافت­‌پذیرترین ماده شناخته شد­ه‌است. این ماده از اتومبیل‌­ها، قوطی‌ها، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی مجددا استخراج، ذوب و بازیافت می‌شود. آیا تا به حال اصطلاح “چوب احیا شده” را شنیده‌­اید؟ این نوع چوب همان چوبی است که پس از تخریب ساختمان­‌ها در مجاورت هوا خشک شده و با چوب بکر باقی می­‌ماند. چوب احیا شده دارای تاریخچه و ویژگی‌­هایی است که بکارگیری آن در طراحی داخلی یک فضا، حال و هوای خاصی را در آن فضا ایجاد می‌کند. در یک جمله می­‌توان گفت که چوب بازیافتی قبلاً وظیفه خود را در زندگی دیگری به انجام رسانده‌­است و اکنون به عنوان چوب قدیمی مجددا مورد بهره برداری قرار می­‌گیرد. چوب احیا شده به دلیل الیاف آن قوی تر از چوب بکر است که آن را به یک مصالح ساختمانی عالی و بادوام و قابل اعتماد تبدیل می‌کند.

 

                                              The Hotel Hotel Lobby, March Studio

 

Hotel Hotel

در استرالیا هتل Hotel توسط یک تیم۵۰ نفره متشکل از هنرمندان، سازندگان و طراحان احداث شد. یکی از طراحان مسئول توسعه­­‌ی هتل، استودیو مارچ نام داشت و هدف اصلی آن­ها بکارگیری مواد بازیافتی در طراحی و ساخت هتل بود. استودیو مارچ بیش از ۵۰۰۰ طول چوب بازیافتی را به طور ماهرانه‌­ای در طراحی لابی هتل بکار بردند و برنده جایزه طراحی داخلی در سال ۲۰۱۵ شدند. آن­‌ها بیش از ۵۰۰۰ قطعه چوب احیا شده را که توسط میله‌های فولادی در سرتاسر سقف و دیوارها ثابت شده بودند، مورد استفاده قرار دادند. در آخر از چوب­‌های باقی­‌مانده،تیرهای چوبی ساخته­ و در نما و روند ساخت از آن­‌ها استفاده شد که عظمت و هویت چوب احیا شده را به نمایش می­‌گذاشت.

 

                                             Paola Calzada Arquitectos, Flatpack Furniture

 

استودیوی مارس برای طراحی لابی هتل برنده جایزه طراحی داخلی ۲۰۱۵ شد.

یک گروه معماری مکزیکی به نام Paola Calzada Arquitectos که از بطری­‌های پلاستیکی بازیافتی و والکرومات الیاف چوب، مبلمان و بسته بندی تخت تولید ­می­‌کنند. مبلمان­‌های تولید شده توسط این شرکت یا از بطری‌­های پلاستیکی ۱۰۰٪ بازیافتی است و یا از چوب جنگل‌­های پرتغال که دارای گواهی پایداری هستند، برداشت می‌­شود. خط تولید آنها Luken نام‌­دارد و مجموعه‌­ای از صندلی­‌ها، میز و میز کودک را تشکیل می­‌دهد که بدون استفاده از چسب و میخ مونتاژ می‌­شوند. زیرا تخته­‌های پلاستیکی و پانل های والکرومات برای تشکیل صندلی­‌ها و میزها در کنار هم قرار می­‌گیرند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، پلاستیک‌­های بازیافتی یکی از مهمترین گروه زباله‌­های جامد شهری در جهان را تشکیل می­‌دهند. این مواد غیرقابل تجزیه، آسیب‌­های زیست محیطی فراوانی به همراه دارند که منجر به تهدید حیات کره زمین می­شود. بنابراین، طراحان و معماران در تلاش‌­اند تا با استفاده مجدد از این ماده، به طرح­‌های خود اعتبار بخشند و در عین حال به محیط زیست کمک کنند.

 

                                       Plastic Stone Tiles – The Nature of Waste, Enis Akiev

 

سنگ پلاستیک، به‌عنوان مصالح نوین

انجمن زمین شناسی آمریکا گزارشی مبنی بر کشف یک “سنگ” جدید به نام پلاستی گلومرات ارائه داد. این گزارش نشان داد که گرمای ناشی از فوران آتشفشانی در جزیره هاوایی، موجب ذوب شدن زباله­‌های پلاستیکی و مواد طبیعی اطراف مانند ماسه، سنگ و گدازه­‌ها شده و منجر به تشکیل این سنگ جدید می­‌شود. انیس آکیف با الهام از این گزارش تصمیم گرفته‌است که “سنگ” پلاستیکی خود را در خانه بسازد. وی سپس به این نتیجه رسید که اگر ما نتوانیم از شر زباله‌­های پلاستیکی خلاص شویم (زیرا، به طور جدی، راهی برای فرار از آن وجود ندارد) حداقل می­‌توانیم از آن برای ایجاد چیزی زیبا استفاده کنیم.

اخیراً، طراحان دو هدف را دنبال می­‌کنند: استفاده از پلاستیک بازیافتی در پروژه‌­های خود و جایگزینی آن با مصالحی که موجب تخریب محیط زیست می‌­شوند. زیرا عمر پلاستیک بین ۱۰ تا ۵۰۰۰ سال است و در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌­دهد.

آکیف توانست سنگ‌­های پلاستیکی را با شبیه سازی از فرآیند طبیعی تشکیل آن‌­ها یعنی قرارگیری در معرض حرارت و فشار توسعه دهد. او زباله­‌های پلاستیکی خانگی را بر مبنای رنگ آن­‌ها جمع‌­آوری کرده، پس از تمیز کردن، آن­‌ها را ذوب می­‌کند و به شکل نهایی فشرده می­‌سازد. این فرآیند به تولید کاشی­‌های رنگارنگ و زیبا می­‌انجامد که در طراحی داخلی جایگزین مناسبی برای کاشی‌های سنگی هستند.

 

                                                 Apartamento ready-made, azab

 

تغییر کاربرد مواد و مصالح

گروه معماری AZAB بر مفهوم فضاهای تقسیم شده در طراحی آپارتمان تاکید داشتند. آن­‌ها به دنبال یک رویکرد بازتر در معماری بودند و آن را به مصالح مورد استفاده در فضاهای داخلی نیز گسترش دادند. بعنوان مثال سنگ مرمرهای بازیافتی Marquina که قبل از بازسازی در آشپزخانه به­‌کار رفته بود را در کف سازی دیگر فضاهای آپارتمان استفاده کردند. این رویکرد، اگرچه موجب محدودیت در مصالح ساختمانی مورد استفاده آ­­ن‌­ها شد اما در نهایت طعم و رنگ بیشتری را به طراحی جسورانه‌ی آن‌ها اضافه کرد. این اقدام گروه Azab ممکن است موجب تغییر در نگرش سایر طراحان و معماران شود و آن­‌ها را تشویق کند به جای وارد کردن موارد جدید، از مواد موجود در سایت ساختمان استفاده کنند.

 

 

                                                       Tomomi Takano ©      

تغییر شکل مصالح قدیمی

ناتاشا پرکوویچ در ساخت مجموعه مبلمان نخل روغن بازیابی شده‌ی خود، استفاده دیگری از زباله های صنعتی و کشاورزی را به نمایش می­‌گذارد. وی ضایعات فیبری که در کارخانه‌­های روغن نخل تولید می­شد را در ساخت لامپ­‌ها، صندلی­‌ها و حتی بشقاب­‌های سه­‌بعدی بکار می­برد. ناتاشا پرکوویچ نوعی ماده کامپوزیتی را از ترکیب محصولات جانبی فیبری با پلی لاکتیک اسید (یک پلاستیک زیستی ساخته شده از اسید لاکتیک) تولید کرد و از آن در ساخت صندلی استفاده کرد. این ماده کامپوزیت بعدها به عنوان یک ماده چاپ سه بعدی هم استفاده شد. او معتقد است استفاده از قالب‌گیری تزریقی برای ساختن صندلی از چاپ سه‌بعدی آسان‌تر خواهد بود. ناتاشا پرکوویچ در حال ارائه یک نمونه اولیه از چیزی است که در آینده چهره‌ی طراحی داخلی را تغییر می­‌دهد.

 

 

                                          Maunu Residence, Fung + Blatt Architects

مصالح بازیافتی اصالت دارند!

نمونه دیگری از معماری با استفاده از مواد بازیافتی وجود دارد. در ساخت عمارت Maunu عمدتا از مواد بازیافتی همچون شیشه، ایرانیت، فولاد و چوب قرمز بهره­‌گیری شده‌­است. فضای داخلی اقامتگاه به دلیل استفاده از چوب قرمز کاملاً گرم است. همانطور که در عکس بالا مشاهده­‌ می‌شود، چوبی که مورد استفاده مجدد قرار گرفته به طراحی داخلی عمق می‌دهد زیرا هویت این چوب ناشی از استفاده در طول زمان به دست آمده است و یک طراح نمی­‌تواند این هویت را در چوب بکر پیدا کند.

 

 

                                                  Urban Retreat, Interface

پروژه دیگری به نامUrban Retreat  که توسط شرکت اینترفیس انجام شده، یک طراحی ظریف است که طبیعی، خنثی و قطعا سازگار با محیط زیست است. هدف اینترفیس برانگیختن روح یک جنگل قدیمی بود که با استفاده از خزه و سنگ‌های پوشیده از گلسنگ تحقق یافت. مواد به‌کار رفته در ساخت این آپارتمان حدود 79 تا 81 درصد بازیافت شده و 35 درصد از آن مواد بازیافتی پس از مصرف هستند.

 

کلام آخر

در آخر می­‌توان گفت که در این مقاله از زاویه نزدیکتر به ارتباط طراحی داخلی و مواد بازیافتی نگاه کردیم. هر زمان که معماری با پایداری هم‌سو شود، تمام محدودیت­‌های پیش روی معماری از بین می­‌رود. در این مقاله مزایای استفاده از مواد بازیافتی پایدار در معماری بررسی و مشخص شد که دلیل استفاده از آن­‌ها فراتر از تاثیرات زیست محیطی است. مواد بازیافتی دارای روح و هویت هستند. آن­ها قبلاً هدف دیگری را در زندگی پیشین خود انجام داده‌­اند و از طریق استفاده مجدد یا بازیافت آن­‌ها، این مواد در حالی که تاریخچه خود را حفظ می­‌کنند، زندگی دیگری را نیز تجربه می­‌کنند.

 

 

Reused and Recycled Materials in Interior Design

سخن اول

حرفه‌ای بودن در هر شغل و جایگاهی، نیازمند داشتن دانش تخصصی در آن حوزه است.

انواع کفپوش در طراحی داخلی

انواع کف‌پوش در طراحی داخلی

کف یک فضا معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک فضاست که بر احساس و درک یک فضا تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در فرایند ساخت یا نوسازی یک بنا،…

بامبو

بامبو

بامبو یکی از مصالح ساختمانی است که عمدتا در سبک‌های طراحی داخلی آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متریال حتی از فولاد هم قوی‌تر و…

thermowood- ترمووود

ترمووود

ترمووود یک نوع چوب طبیعی است که ساختار سلولی آن به دلیل فرایند طراحی تغییر کرده است. این نوع چوب جایگزین مناسبی برای چوب اشباع شده است؛…

طراحی داخلی کتابخانه

اگرچه ممکن است در عصر دیجیتال باشیم، اما هیچ فناوری نمی‌تواند جایگزین احساس یک کتاب خوب در دستان شما باشد و اغلب عموم تمایل دارند مطالعه‌ی…

چگونه از اشتباهات رایج در طراحی و چیدمان آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

آشپزخانه، قلب تپنده‌ یک خانه است. بنابراین، طراحی آشپزخانه‌ای که هم کاربردی و هم زیبا باشد آنطور که به‌نظر می‌رسد ساده نیست و ارتکاب…

خانه‌های کوچک، از طراحی تا چیدمان

در دهه‌های اخیر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، شیوه‌های جدید زیستی را در جهان رقم زده و در نتیجه، این تغییرات به معماری و عملکرد…